Skip to main content

Glasskniven

  • Anne Lise Johannessen

Nå lanseres Glasskniven, det nyeste tilskuddet i serien av prisverdige kniver utviklet av Simen Ingemundsen. Denne gangen er det en internasjonal pris hvor krimforfattere over hele verden blir nominert av en jury på fem personer. Kniven deles ut hvert tredje år.

Juryleder er Simen Ingemundsen, bokanmelder og journalist i Randaberg24, mens nestleder er Anne Lise Johannessen, redaktør for nettsiden Hverdagsnett og magasinet Hverdagsnettmagasinet. Juryen ellers består av: Ole Jacob Hoel, forfatter og kulturjournalist i Adresseavisen, Bent Arild Raknes, tidligere politimann, filmskaper, og festivalsjef for Osterøy Krimfestival, Siri Fossing, forfatter, og journalist i Agderposten.

— Jeg er veldig stolt over dem jeg har fått med på denne prisen. At man har en god jury bak seg, gjør at det blir en viss tyngde over prisen, sier Ingemundsen.

Vinneren kåres 15. mai, mens selve utdelingen av prisen vil skje på krimfestivalen på Osterøy den nest siste helga i september.

– Dersom vinneren ikke har mulighet til å komme, så har Fjordslottet hotell, hvor festivalen foregår, topp utstyr for at vi kan ta et digitalt intervju, sier Raknes.

Prisen er laget av glassblåser Pål Roald Janssen.

– Det har ikke vært lett å plukke ut de nominerte, men etter en vurdering, kom vi i fellesskap fram til disse fem verdige forfatterne, sier Johannessen.

 

Krimbøkene som er nominert til den første Glasskniven er i tilfeldig rekkefølge:

  • Engelske Sam Lloyd for «Minneskogen» (Cappelen Damm, 2021)
    Denne lurer deg trill rundt, og får pulsen til å øke. Det blir ikke mer grotesk enn dette. Kjappe replikker gjør det fascinerende, og med tanke på hvordan språket flyter mellom linjene gjør den til en nifs og spennende historie. Dette er krim med ryggrad, som gir deg gåsehud. Samtidig som bokens mørke vri får deg til å skjelve. Lloyd har skapt noe originalt hvor det skal godt gjøres å finne liknende.

  • Finske Max Seeck for «Heksejakt» (Aschehoug forlag, 2021)
    Boka er lettlest og oppslukende, og har noen overraskende momenter på veien. Det går kaldt nedover ryggen mens man pløyer seg gjennom historien. Stilistisk krim som manipulerer deg som leser. Ingenting er tilfeldig, og mer lekent skal det godt gjøres. Drapene er motbydelige og enkle, men i toppgir helt fram til løsningen er et faktum. Dette er en annerledes krim, som gjør det til en fryd å bryne seg på boka.

  • Svenske Anders de la Motte for «De bergtatte» (Kagge forlag, 2022)
    Her er det et språk som flyter lett, med en nerve som sprer seg utover handlingen. Historien er som en skarpladd pistol med skudd som treffer deg. Det er bekmørkt, men friskt, og i skyggene skjer det ting du aldri har opplevd. Den psykiske motbakken gjør leseoplevelsen forrykende, og historien holder på din interesse til siste setning er lest. En mer unik lesefest skal en lete lenge etter.

  • Svenske Pascal Engman for «Kokain» (Gyldendal forlag, 2023)
    Et mer troverdig bilde av kriminelle ungdommer i vårt naboland skal en lete lenge etter. Samfunnsaktuelle Engman engasjerer deg som leser i en virkelighetsnær og overkommelig kriminalroman. Makt og posisjon utgjør mye av bakgrunnen i denne nyanserte krimhistorien. Dette er spenning på speed, fra en av Sveriges klokeste krimforfattere.

  • Svenske Sara Strömberg for «Skygger» (Kagge forlag, 2023)
    Snikende uhygge som brer seg utover kapitlene. Karakterene framstår veldig levende. Dette er krim som skaper begeistring fra første side, samtidig som historien er urovekkende. Her får man brynet seg. Før siste kapittel gjenstår fortsatt mange spørsmål, men ta det med ro, forfatteren lar ingenting stå ubesvart. Skarp, eksotisk og intelligent krimkos.