Norges største bokdistributør
Sentraldistribusjon AS er Norges største bokdistributør innen skjønnlitteratur og sakprosa. De er ledende innen logistikk og distribusjon for bokbransjen og beslektede bransjer, og holder til på Vollebekk i Oslo.
Tekst og foto: Anne Lise Johannessen |
Ann er 59 år og bor i Rælingen ved Lillestrøm sammen med mann og hund. Hun har lang erfaring fra IT-bransjen hvor hun jobbet i 25 år.
Nå er hun altså forretningsutvikler og kundeserviceansvarlig hos Sentraldistribusjonen.
Hos Sentraldistribusjonen, SD møter jeg forretningsutvikler og kundeserviceansvarlig Ann M. Hårsaker som tar meg med rundt på omvisning. Hun har jobbet hos SD i snart 14 år. Der trives hun veldig godt, sammen med 84 andre faste ansatte.
– Ingen dager er like og det er nok å bryne seg på, sier hun.
Det første som møter meg når vi går inn på lageret er hyllemeter på hyllemeter med bøker. SD dekker distribusjon til hele landet. Nøyaktig hvor mange bøker og titler de har på lageret, har ikke Ann lov til å fortelle. SD er bare et lager, og de eier ikke bøkene selv, men Ann anslår at 85.000-90.000 bøker forlater lokalet daglig. Årlig tilsvarer det rundt 19-22 millioner bøker som distribueres til bokhandel eller hjem i postkassa di. Hun forteller at det også finnes en mindre avdeling på Skarnes.
– Hovedproduksjonen sendes ut fra hovedkontoret her i Oslo, men alt av månedsbøker og store serieutsendelser gjøres fra avdelingen på Skarnes, sier Ann.
For å ha kontroll på alle bøkene er det behov for gode systemer, rutiner og nøyaktige medarbeid-ere. Bøker hentes fra et effektivt OSR-anlegg (roboter). Videre hentes hele paller fra høytlager ved bruk av trucker, eller enkelte bøker manuelt fra hyller.
Fascinerende maskiner
Ann guider meg rundt i de ulike trinnene som bøkene må gjennom fra bestilling til utsending. Det er litt «samlebåndsproduksjon», men de ansatte bytter på de forskjellige stasjonene, slik at det blir variasjon i løpet av dagen.
Det er fascinerende å se hvor smidig alt går, både på stasjonene som er styrt av roboter og de manuelle stasjonene. Det er også mange kule maskiner, som f.eks. setter sammen esker, setter på etiketter, tar på bånd på pakka – du vet det plastikkbåndet som er på utsiden av en bokpakke. Det er så man nesten bare vil bli å se mer.
Morsomt om robotene hadde gjort en feil, sier jeg, men det skjer visst sjeldent. Det er kontrollpunkter flere steder som i så fall vil fange det opp. Veier f.eks. en pakke for lite eller for mye, skyves den automatisk til side for kontroll.
Fra bestilling til levering
Når det kommer en bestilling fra bokhandlerkjedene, epost fra kundeservice eller forlagene, eller en direkte bestilling i systemet fra forlaget, havner det i logistikksystemet. Hver kveld sjekker produksjonen systemet og finner ut hva som skal produseres og sendes ut neste dag. I produksjonen er de første på jobb klokka 06, og fra da plukkes og pakkes varer frem til klokka 15. Flere ganger om dagen kommer Bring og henter containere fulle av pakker. Bring sorterer pakkene hos seg og sender pakk-ene direkte ut i Stor-Oslo, eller resten av landet med jernbane, eller med trailere. På terminalene sorteres pakkene på nytt for så å bli transportert ut til mottaker.
Arbeidsdagen
På en vanlig dag, forteller Ann, tar de imot bøker som kommer fra forlagenes trykkerier. I varemottaket telles de før de går videre til lager. Basert på ordre hentes bøkene fram fra OSR-anlegget, fra høytlageret eller fra hyllene. Deretter pakkes og sendes de ut. Via nettsiden, kan både forlag og bokhandlere hente data om ordre, omsetning, og mye mer.
De ansatte pakker og sender bøker til bokhandlere i hele Norge, og til forlagenes øvrige kunder. Det er også flere av forlagene som har nettbutikkene sine hos dem, i tillegg til Cappelen Damms bokklubber.
– Bokklubbene har jo mange andre typer varer i tillegg til bøker så pakkene kan være både store og små, forklarer hun.
Siden SD ikke har en ekspederingsdisk, ønsker de primært å sende varene. Det hender at forfattere og forlag henter bøker, men disse er da bestilt i forkant, og blir hentet til avtalt tid. En annen viktig arbeidsoppgave er returbehandling når det kommer bøker tilbake fra bokhandlere, bokklubbkunder og netthandelskunder.
– Det er et viktig og møysommelig stykke arbeid hvor det er viktig å sjekke om returnerte varer er salgbare eller ei.
Dessuten har SD også en viktig rolle i forhandlinger med transportører som de inngår avtale med.
– At varene kommer frem til mottaker til avtalt tid er viktig, sier Ann.
I tillegg skal det utstedes faktura. Denne bransjen er spesiell i og med at distributørsentralene holder i hele kontantstrømmen.
– Dette fungerer fint på grunn av de avtalene som finnes mellom Bokhandlerforeningen og Den Norske Forleggerforening, sier Ann.
Noen bøker makuleres
Forlagene som er knyttet til SD bestemmer selv hva de vil ha på lageret, og hvor lenge de ønsker å lagre en bok.
– De må ikke lagre alt hos oss, sier Ann – men de fleste velger å gjøre det.
De som ikke blir solgt, blir som regel liggende til forlaget bestemmer seg for å makulere, altså destruere. Ann sier at hennes erfaring er at det gjelder få bøker.
Bøker fra 230 forlag
SD eies av Cappelen Damm-konsernet, som igjen eies av Egmont. Derfor er både Cappelen Damm og flere Egmont-selskaper blant kundene. I tillegg er store forlag som Kagge Forlag, Bonnier Norsk Forlag og Det Norske Samlaget på kundelisten. Dessuten har de mange aktive mellomstore og små forlag på kundelista som utgir mange spennende bøker. Til sammen er det 230 forlag som lagrer bøker sine i disse lokalene på Vollebekk i Oslo.
I 2022 hadde selskapet en omsetning på ca. 220 millioner kroner. Deres eget selskap som importerer utenlandske bøker, SD Books, har hatt en meget positiv utvikling og bidrar til å befeste SD sin solide posisjon i markedet.