Skip to main content

Verdens bokdag

  • Anne Lise Johannessen

Dagen feires 23. april for å fremme gleden ved å lese og for å oppmuntre forfattere til å gi ut bøker. Rundt i verden arrangeres ulike bokaktiviteter denne dagen.

Det var UNESCO som i 1995 døpte dagen til «Verdens Bokdag». På denne datoen flere hundre år tidligere døde dessuten de tre store forfatterne Miguel de Cervantes, William Shakespeare og Inca Garcilaso døde.

Hvert år er det en av verdens hovedsteder som får tittelen verdens bokhovedstad. Dette kåres av UNESCO, forlag, bibliotek og bokhandlere. Tittelen beholder de i ett år. I 2021 var det Tbilisi i Georgia som vant kåringen.


Bokslukerprisen deles også ut hvert år i forbindelse med Verdens bokdag.

I år, faller Verdens bokdag, på en lørdag, så da vil Bokslukerprisen bli delt ut torsdag 21. april.

Stedet blir Marmorsalen på Sentralen i Oslo. Her vil de fleste av de 15 juryklassene og rundt 300 elever komme til Oslo for å være med på prisutdelingen. Arrangementet vil inneholde fem korte barnebokbad på scenen, der to og to elever prater med de nominerte forfatterne, intervjuer med elever fra leseklassene, før juryelever kårer vinneren av Bok-slukerprisen 2022.

Hva er Bokslukerprisen?

Bokslukerprisen er en leselystpris for barn på mellomtrinnet som arrangeres av den ideelle organisasjonen Foreningen !les. Bokslukerprisen legger til rette for at elever på mellomtrinnet skal få lyst til å lese mer gjennom å oppleve god litteratur, god formidling og ved å si sin mening om ny norsk litteratur skrevet for målgruppen. Aldersgruppen er valgt blant annet fordi forskning viser at dette er et spesielt viktig tidspunkt for leselysten.

Som del av prosjektet mottok i høst 125 000 elever på mellomtrinnet en antologi med utdrag fra ti gode norske bøker utgitt det siste året og jobbet med kritisk lesing for å komme fram til sine fem favoritter. Deretter har fem utvalgte juryklasser fra hele landet, lest de fem mest populære titlene fra perm til perm.

Prisen henger høyt blant forfattere. Prosjektet har vært en stor suksess fordi barna er med i alle ledd, de har opplevd å bli lyttet til og myndiggjort og fordi lærerne har erfart at prosjektet bidrar til økt leselyst og mer lesing blant elevene. Mange lærere gir tilbakemelding om at prosjektet fungerer godt blant gutter og en del barn som tidligere ikke har vært så opptatt av å lese.