Skip to main content

Ferie med begrenset budsjett og kun 6 dager til rådighet

• Anne Lise Johannessen

Hva gjør du når du gjerne vil på ferie, men har litt begrenset budsjett og kun 6 dager til rådighet? Utfordringen vår var at begge ungene jobber på samme sted, samtidig var vi sent ute med ferieplanleggina. Tilslutt klarte vi å få til 6 felles dager i starten av august.

De fleste sydenturer er på 7 dager, så da fikk vi "lage en pakke" selv, tenkte vi. Du kommer deg lett til mange storbyer fra både Torp og Gardermoen. Litt vanskeligere blir det når man har preferanser om når man skal dra og hvor man skal dra. Valget sto til slutt mellom Palma, Barcelona og Nice med Norwegian fra Gardermoen. Det går mye tid å reise t/r Gardermoen og reisetidene var ugunstige.

Det var da vi kom opp med ideen, hva med en ny biltur i Europa? Vi var inne på en tur rundt i Tyskland og Nederland, og det kunne akkurat passe inn i de seks dagene. Mannen foreslo Lübeck som var i motsatt retning av Nederland, og dermed måtte jeg tenke nytt.

Det vi endte opp med var Lübeck, Rostoch og Schwerin. 3 tyske byer i det østlige delen av Tyskland. Alle tre står på Unescos bevaringsliste, og det måtte jo bli en fin tur, tenkte vi.

Det første vi gjorde var å bestille billetter på Color Line's Superspeed fra Larvik til Hirtshals. Selv om det var sommerferie, og tida hvor de skrur opp billettprisene, klarte vi likevel å få billetter til en helt ok pris. Ferjeturen nedover ble brukt på frokostbuffe, og overfarten tok ca 4 timer. Vi kjørte i land i Hirtshals ca kl 12.

Første stopp skulle være Lübeck, og etter noen spise- og tissepauser var vi der ved 19-tida. Hotellet var lett å finne, men det vi ikke visste var at det var en festival i byen med mange stengte gater. Gps'en klarte likevel og få oss vel fram.

Hotellene hadde vi bestilt hotels.com og håpet at de skulle være bra.

Hotellet i Lübeck var overraskende bra og litt overveldende. Her skulle vi være i to netter og det hadde vært vanskelig å finne ledig hotell her, men det skjønte jeg jo i ettertid at var pga festivalen. Vi fikk iallefall en liten leilighet med stor stue, 2 soverom og 2 bad. Til og med egen badstue og parkeringsplass var det her. Helt ok frokost var også inkludert. Beliggenheten var sentralt. Det tok 7-8 minutter og gå inn til sentrum. For dette betalte vi ca kr 3 500,-

Lübeck var en veldig koselig by. Dessverre var det lørdag og kveld da vi kom og tidlig på mandag dro vi videre, så vi møtte stort sett stengte butikker. Marsipanbutikken derimot var åpen :) Lübeck er kjent for sin gode marsipan. Her fikk du marsipan i alle tenkelige og utenkelige figurer. Vi endte opp med en bærepose med litt variert utvalg. Vi kjøpte også en flaske marsipanlikør. Det ble ingen favoritt, smakte litt som flytende kransekake.

Da vi skulle videre til Rostock, kjørte vi innom Trademünde som er badebyen til Lübeck. Her fikk vi litt sydenstemning. Typisk lang gågate med souvernirbutikker. Og strender på den andre siden.

Da vi skulle kjøre videre var vi forberedt på å kjøre ned til Lübeck og videre til Rostock. En tur som i følge viamichelin.org skulle ta rundt 1,5 time. Da vi satte på gps'en i Travemünde, fikk vi beskjed om at veien inneholdt en ferje. Denne kom vi veldig raskt til. Det var den korteste ferjeturen jeg noen gang har tatt. Etter 5 minutter kjørte vi i land på den andre siden av elva. Denne veien tok ikke noe lenger tid iallefall, og var artigere en ren motorvei.

Vel framme i Rostock. Hotellet lå i en trafikkert gate og det var ikke ledig parkering på utsiden. Vi ville derfor inn i en sidegate hvor vi så masse parkering. Det var ikke så lett, uansett hvor vi kjørte, møtte vi på et enveisskilt. Tilslutt måtte vi bare overse skiltet og kjøre imot retningen. Det gikk helt fint i den lille boliggaten uten trafikk. Hotellet var fint, men rommet var ikke luksus. Det var likevel helt ok for to netter. Vi fikk et stort rom med en dobbeltseng og to enkeltsenger, spisebord + bad. Frokost kunne bestilles. Den var helt grei, vi ble mette – men det var ingen antydning til luksus. Beliggenheten her var også bra. 10 minutters gange, så var vi i sentrum.

Rostock sentrum var kanskje enda koseligere enn Lübeck. Byen ligger i gamle Øst-Tyskland. Noen kjøpesentre var det her også, så fikk shoppa litt. Mange restauranter å velge i både til lunsj og middag.

Onsdag morgen var vi på farten igjen. Denne gang kjørte vi til Schwerin. Denne byen hadde jeg ikke engang hørt om før. På veien dro vi innom et lite sted; Kühlungsborn som vi fikk anbefalt fra noen hjemme. Det var nok en "sydenby". Kilometervis med strender og butikker/restauranter på den andre siden. Været var også fint, så man trenger faktisk ikke reise lenger enn til nord-tyskland for å få den gode "syden-stemningen".

Schwerin var en liten og oversiktlig by. Vi hadde hotell midt i sentrum, og klarte utrolig nok å få parkeringsplass rett utenfor inngangsdøra. Hotellrommet vårt var også denne gang en leilighet, i fjerde etasje uten heis... Kjempestor stue med dobbeltseng i den ene halvdelen, et soverom og et bad. Fint sted. Her skulle vi overnatte en natt og det kostet ca kr 1 500,-. Frokost måtte bestilles utenom, og den var helt grei.

Torsdag gikk ferden nordover igjen. Vi kjørte tilbake til Danmark. På veien gjorde vi et stopp i grensekioskene mellom Danmark og Tyskland. Der kan du finne en del billige varer når det gjelder både matvarer, kosmetikk/parfyme, brus og alkohol. Vår neste overnattingssted var i Kollund. En bitteliten by ved Kruså (grensebyen mellom Danmark og Tyskland). Det er ikke et sted man vanligvis drar til, men vi har venner som bor der og som vi benyttet sjansen til å besøke.

Fredag måtte vi opp til Hirtshals igjen. Vi valgte å stoppe i Løveparken i Giskud. Tiden i parken gikk fort og plutselig var det på tide å kjøre til Hirtshals. Vi hadde billetter til 22.15-avgangen. Vel tilbake i Larvik rundt kl 02. Da var det rett hjem og få seg litt søvn før Mona skulle på jobb kl 07.30 lørdag.

Konklusjon er at det finnes mange muligheter også om du har kort tid til rådighet. Dette var en fin tur som ga mange gode minner.